söndag 6 juli 2008

Nyfikenliten.se är en stolt världsförälder!


Det regnar ute & jag är ensam hemma. Myser i fåtöljen med datorn i knäet. Kent i cd-spelaren. En perfekt söndagseftermiddag.

Jag har funderat ett tag på att mitt företag ska stödja någon välgörenhetsorganisation. Nu är det gjort.
Nyfikenliten.se är världsförälder!

Unicef driver kampanjen "För varenda unge", som jag nu har valt att stödja. Med perspektiv på vardagen så lever jag & min familj i sådan lyx, jämfört med många andra barn & föräldrar i världen. Det är svårt att tänka medvetet på den globala fattigdomen i vardagen om man ej har upplevt den, sett den.
2004 var jag i Sydafrika med SIDA. Sydafrika - kontrasternas land, där det finns både rikedom & extrem fattigdom. Ena stunden var jag i en vacker turistort med hotell, affärer, pooler & caféer. I nästa stund, efter en bilfärd på 5 minuter befann jag mig i en kåkstad där över 2000 människor bodde i plåtskjul. Alla barn jag mötte gav mig en ny bild av utvecklingsländer. De var nyfikna, modiga, glada & fina på alla sätt och vis. De kanske inte var rika på saker, men på gemenskap. Därför har jag valt att stödja Unicefs arbete för att rädda barns liv.

Det behövs inte mycket.
200 kronor ger 150 barn vaccin mot polio.
400 kronor räcker till socker-saltlösning för 338 barn som kan dö av uttorkning efter svår diarre.
420 kronor räcker till att betala skolavgiften i ett år för 20 föräldralösa barn.
1500 kronor räcker till en school-in-a-box som innehåller skolmaterial för upp till 80 elever och en lärare. En gåva förändrar liv.

Bli världsförälder du med! www.unicef.se

Inga kommentarer: