fredag 19 december 2008

Julpyssel.

Efter någon timmes pyssel lyckades jag nästan få fingrar ihoplimmade, men det blev fina tändsticksaskar. Det är verkligen hur enkelt som helst, och det blir väldigt fint. En perfekt julklapp om det är ljuslykta i paketet.

Idag har jag ärenden i Linköpings City. Vid 14-tiden tröttnade jag på folk som ska konsumera utan tanke eller vett. Speciellt till barn. Jag har fått fundera både en - två gånger den senaste veckan. Häromkvällen lekte jag tillsammans med Samuel. Vi byggde en bondgård med hans klossar och vi hällde ut tändstickor i små högar som föreställde hö. Då tänkte jag att det kanske skulle passa att ge Samuel en fin bondgård i julklapp......men....Nej! Då ersätter bondgårdens färdiga mall hans fantasi och kreativitet att skapa och bygga något eget. Det samma tänkte vi när vi köpte Lego till julklapp - att vi vill inte några "färdiga mallar", utan Samuel ska kunna bygga fritt och använda sin fantasi och leklust. Det är viktigt att vi vuxna inte ersätter barns naturliga nyfikenhet och längtan till lärande och utveckling med mallar, stereotyper och färdiga konstruktioner. Det tycker jag är tänkvärt i julens konsumtionshets!

Inga kommentarer: