söndag 8 februari 2009

Prinsessor & Prinsar


Jultomten kom med biljetter till årets version av Disney on Ice till alla oss i familjen. Igår var det dags att ta sig till Cloetta Center här i Linköping. Jag var redan förberedd på att det skulle vara ett kommersiellt jippo & mycket riktigt det var det. Programmet för föreställningen kostade 80 kr & det fanns inte något som kostade under 100 kr. Det mesta var i bästa Disney-anda;). När väl föreställningen började insåg vi att vi hade glömt Samuels hörselskydd. Ljudvolymen var jättehög & verkligen inte med någon hänsyn till småbarn. Min ängel satt och höll för öronen hela första akten, dvs. i en timme.
Sedan var det klassiskt stereotypt! Alla vackra prinsessor måste räddas av den modige, ädla prinsen. Det är också faktiskt att många av Disneys elaka karaktärer är manipulativa kvinnor. Jag är även skeptiskt till Disneys upplägg när det gäller sagor, alltid det onda mot det goda. Snacka om att traditionella könsroller lever vidare.....
Vi gick i alla fall i pausen efter första akten & drog hem för att kolla på Melodifestivalen, som jag också tyckte var mediokert & ganska trist. Det var nog för jag retade mig på en skrikig & överpresterande programledare. Jag saknade Luuk & Björn Gustavsson.

Dock har jag fått berätta om Snövit hela kvällen igår & även idag så vi hämtade detta. Lägg återigen märke till traditionella roller; att snövit tror att det bor föräldrarlösa barn där & vips så börjar hon städa för de har ju ingen mamma som gör det! Hihii....är det så fortfarande???


1 kommentar:

Ensamvarginna sa...

Vi undviker Disney och har lyckats väl, men de har sett någon enstaka vet jag. De är ofta skickligt tecknade, men nästan alltid stereotypa som du skriver. Så att se någon enstaka film kan nog gå bra, fast barn tar intryck av allt.
Ibland är det jobbigt att vara en förälder som ska envisas med att analysera allt. Man får finna en balans tror jag och ge barnen upplysning och verktyg att genomskåda världen.