torsdag 20 november 2008

Mysig julkalender!

Jag har nu funderat klart....och det blir denna mysiga julkalender till vår familj i år. Jag funderade på en liknande kalender förra året, men jag tyckte då att det blir för mycket fokus på prylar & saker. Att det ska stoppas i något varje dag & att det ska vara en pryl.

Nu är Samuel snart 4 år & börjar bli lite större för att kunna uppskatta även "abstrakta" saker. Det kommer att stoppas i "julgran" när vi ska klä julgran. Jag har lovat att Samuel ska få en egen adventsgran. Det kan läggas i en pepparkaksform när vi ska baka pepparkakor. Kanske något julgodis eller en lussebulle vid något tillfälle....Det kan ju även vara en upplevelse som Samuel får och som stoppas i kalendern. Det behöver ju inte heller vara något bara till Samuel, utan något till hela familjen. Samuel blir exempelvis överlycklig när det är helg & vi säger att "imorgon är vi lediga"... Det är lycka för honom så att han nästan spricker.

Jag kan vara en motståndare till hela julhandelns konsumtionshets. Men det är några traditioner jag har svårt att avstå. Det är exempelvis julgran. Jag måste få ha en julgran. Hemma har vi funderat på en plastgran, men det är inte mer miljövänligt har jag hört än en vanligt riktig gran. Sedan köper vi inte så mycket julklappar åt varandra. Vi firar jul med våra föräldrar & då blir det inte så mycket. Fast just nu håller Samuel på att önska sig alla leksaker i hela världen av jultomten!

Denna girlang hittade jag på www.inreda.com.

Inga kommentarer: