söndag 2 november 2008

Ikea goes good...

Under ett antal veckor samarbetar IKEA med Unicef & Rädda barnen - En tia vid köp av ett mjukdjur går oavkortat till dessa organisationer. Riktigt bra!

En stor fråga för dessa hjälporganisationer är skola & utbildning för barn, och speciellt för flickor. Undersökningar visar att om en flicka får utbildning - lära sig skriva, läsa & räkna- genererar det i en fyrdubbling av läs-och skrivkunnighet inom en generation. Kvinnor har alltså en benägenhet att lära sina kunskaper vidare i större utsträckning än vad pojkar/män gör. Det är helt otroligt positivt! Detta kräver dock att länder satsar på lärarutbildning, skolmaterial. Det är också viktigt att skolan ska vara trygg, att det finns dricksvatten & bra hygien. Såklart är det en förutsättning att arbeta med jämställdhet för att flickor ska kanske slippa att gifta sig & föda sitt första barn vid 13 års ålder, och få gå i skolan istället.

För några år sedan var jag i Sydafrika på uppdrag av Sida. Jag studerade bland annat skolor i städer respektive landsbygd. Mitt allra starkaste minne var en skola ute på landsbygden där vårt besök blev mycket uppmärksammat. När jag blev presenterad av rektorn i en klass som jag hälsade på fick jag en knytnäve i magen. Det var då det slog mig! Rektorn presenterade mig som en lärare från första världen.....
Sedan var jag därinne i en timme, bland annat hann jag få reda på att klassen läste " Djurfarmen"....klassen bestod av 75 elever och fick dela på 14 exemplar av boken. Lärare i Sverige skulle aldrig acceptera den storleken på klasser, samt det undermåliga läromedlet. Allt är dock relativt, men idag med exempelvis global finanskris så påverkas vi mer än vad vi tror att andra länder.

Så ska ni shoppa på Ikea - Kolla in mjukdjuren eller satsa på att bli världsförälder!
Läs mer på www.ikea.se & www.unicef.se

Inga kommentarer: