söndag 4 januari 2009

EKosmart utmaning!

3 EKOsmarta saker jag redan gör...
* ...handlar mycket ekologisk mat. Jag tycker att COOP vinner kampen om utbud av ekologiska matvaror, sedan att de verkar för en hållbar utveckling genom bistånd mm. Jag skulle dock vilja baka eget ekobröd...det hinns helt enkelt inte med. *

*...försöker åka kollektivt & cykla till stan & Norrköping. Men det är svårt...det är så skönt och praktiskt med bil. Usch & fy....Dock är jag medlem i Greenpeace och Världsförälder för Unicef. Eller är det att köpa sig fri?*

*...att skapa opinion om miljöfrågor bland nära & kära, samt genom min blogg & webbutik. Jag som förälder vill inte konsumera plastleksaker som efter en kraschlandning på golvet har gått sönder. Jag skulle gärna vilja se lite mindre av "slit&släng"attityd till mer eftertänksamhet. Ett tips är filmen "Wall-E". Mycket söt & tänkvärd.


3 inte fullt så EKOsmarta saker...

*...åker bil till jobbet när det är mörkt & kallt på morgonen. För att jag ska hinna till jobbet (8.50) måste jag ta en buss som går 7:00 på morgonen. Om jag tar bilen åker jag runt 8-tiden. Det är grymt.*

*...handlat en ny platt-tv med inbyggd Dvd till vårt sovrum. Emellertid kräver den mer energi när vi ser på den, men den drar praktiskt taget noll i stand-by, vilket den andra lilla tjocktv:n INTE gjorde. Det är lyx lyx lyx, men lite härligt när det är kallt och mörkt ute när vi är lediga. *

*...var att köpa en importerad kungsgran från Danmark som åkte ut med stammen före idag för den hade torkat trots vatten kvar i julgransfoten. Den hade förvandlats till en död grå gran. Nästa år ska jag åka till en bonde och hugga en gran själv. Jag längtar till att ha barr i en hela lägenheten.

Avslutningsvis 3 EKOsmarta saker jag bör bättra mig på...

*...att begränsa mitt bilåkande. Det har varit mycket stadskörning under hösten då jag har hämtat och skickat varor för webbutiken. Stadskörningen brukar jag INTE köra, utan mer landsväg. Emellertid sålde vi vår bil vid den här tiden förra året & levde utan bil i några månader. Det var en befrielse men när våren och sommaren närmade sig började det blir svårt att ta sig dit vi önskade oss. Jag har dock glad att vi investerade i en vanlig bensinbil, och inte en etanolbil. Jag tror inte på etanolen, utan på att hela tiden kämpa med att ändra på mitt rörelsemönster. Men nu kommer jag investera i ett busskort inom Östergötlands län.

*...att vara mer positiv till vår sons dagis, som går på ett Ur&Skur dagis. Barnen är nästintill ute hela dagarna, har "mulle"-verksamhet & förhoppningsvis leder detta till att vår pojke får ett naturligt miljötänk. Vi bytte från ett Waldorf i höstas till Ur&Skur, och därmed från ekologisk hemlagad mat till "uppvärmd hemlagad" mat från en mindre restaurangkök.

*...shoppa mer på loppis & Tradera, och inte åka så ofta till stormarknader. Det vore kul att kunna börja handla mer lokalt och närproducerat. Jag skulle också vilja äta mer vegetariskt, men jag kan inte rå för det... Det är så mycket ljuvliga matupplevelser som missas då.
Mycket för mig när det gäller att leva EKOsmart handlar om bilen. Emellertid vill jag ge den största guldmedaljen i denna bilkategori till min sambo som ALLTID cyklar till jobbet. Väder spelar ingen roll.
//Det var mina tankar om att vara EKOsmart...Ha det gott!//

1 kommentar:

Anonym sa...

Låt din dator hjälpa till i forskningen av nya hållbara energialternativ:
www.worldcommunitygrid.org

"Clean Energy Project"