onsdag 7 januari 2009

Underbara Kolmården.


Under Trettonhelgen passade Kolmårdens djurpark att hålla öppet och med fri entre. Vi gav oss dit och fick en riktig härlig upplevelse. För ett antal år sedan var jag kraftig motståndare till djurparken då det var en hel del skriverier om den i Norrköpings Tidningar. Det skrevs mycket om delfinerna som "vantrivdes". Jag minns speciellt att det var en delfin som begick självmord. Idag upplever jag djurparken betydligt bättre. För det första har isbjörnarna flyttat. De såg för eländiga ut och vantrivdes så. De har dock ersatts av två enastående snöleoparder. Sedan tittar vi flitigt på SVT:s "Djursjukhuset" som dels följer vetetrinärer och djurskötare på Kolmårdes djurpark, vilket ger mig förtroende om att djuren tas hand om ordentligt.


Nysatsningen Tiger World var "öppet", dvs. att tigrarna var ute. Vi fick uppleva dem på riktigt nära håll, bara ett glasfönster som skilde tigern och oss besökare åt. Det var riktigt coolt, och de var riktigt pigga & alerta vilket de inte är en varm sommardag i juli.


Lodjuret fick vi också se på nära håll då det åt sin lunch. Det var nog det bästa att få se lodjuret, vilket jag inte heller har gjort på sommaren. Det som lockade mest skratt var schimpanserna som var absolut helt galna, men underhållning på hög nivå. Det luktar kollossalt illa inne i Aparium, men vi stannade där ett bra tag då schimpanserna klättrade, retades, bråkades & hoppade runt som galna apor. Ja, efter ett tag var vi nästan illamående av lukten och det var ren befrielse att komma ut. Delfinshow fick vi se och jag fick ialla fall en skymt av vargarna som jag aldrig har sett ordentligt förut. Det var riktigt bra att göra utflykten i vintersolen, med snöklädda granar och en isfrusen Bråvik. Det känns kul att ialla fall ha någon "större" upplevelse på nära håll. Vi har varit på väg till Universium hela jullovet. Vi kom ialla fall iväg till Kolmården & det är jag riktigt glad för.

De vackra fotografierna är tagna av min duktiga pappa.

Inga kommentarer: