söndag 1 juni 2008

MITT DILEMMA!

Puh, jag har överlevt ett familjekalas.

Varje år i slutet av maj arrangeras en ambitiös familjeträff ute på landet, utanför Norrköping. Inbjudna är tre generationer. Allt utgår från mina föräldras vänner. De är ett troget kompisgäng som umgås och en gång om året ses de tillsammans med oss vuxna barn (med respektive) & våra barn. Under dagen är det olika aktiviteter hela tiden, främst riktade till barnen. Men jag fick "ont i magen" tre gånger & fick dra en djup (osynlig) suck inombords för att:

1. Min son Samuel blev frustrerad över att han inte kunde vara med att spela kubb med de "stora" barnen. De stora barnen blev irreterade på Samuel för att han "förstörde" spelet.
2. Flickorna han lekte med tyckte att han härmade allt de sa, vilket var tråkigt.
3. Att de tuffa killarna sköt med luftgevär hela eftermiddagen, vilket gjorde att jag som förälder var skraj att Samuel skulle springa i vägen.

4. Att barnen fick paket vilket ...som vanligt var en blå racerbil i billig plast till pojkarna och ett rosa paket till flickorna. ...SUCK.....

Problemlösning av mina dilemman....(eller...?)
1. Samuel tog plats & fick kasta några pinnar på kubbklossarna. Vi brydde oss inte ett dugg om några kommentarer.
2. Samuel sa själv att flickorna var tråkiga. Han själv blev arg på dem när de hela tiden bad honom att "sluta härmas!"
3. Att han faktiskt bara är strax över tre år och förstår inte vad ett gevär är. Det var mycket roligare med hoppbollar.
4. Racerbilen lägger vi högen på leksaker som vi kan ta med oss under semestern då vi inte behöver oroa oss för att glömma den någonstans.

Men min slutsats är en undran över varför det är så svårt att uppfostra eller lära sitt barn värderingar & beteenden när de hela tiden okontrollerat påverkas av andra barn, som utifrån mitt sätt att se på saken kan ha helt motsatta (galna) åsikter än mina. Ibland känner jag mig som ett litet ufo i mellanmjölkens land.

Emellertid var det en härlig dag! Strålande sol, god mat & Samuel hade superkul. En smutsig hjälte som somnade efter några i minuter i en sommarvarm bil, men nöjd & glad. ::))

Inga kommentarer: