torsdag 14 augusti 2008

After Dagis!


Just nu ägnar jag mycket tankeverksamhet till att hitta på aktiviteter efter dagis. Det stora målet är att inte få Samuel att somna vid 16-tiden, utan han ska vara vaken till kvällen då vi förhoppningsvis kan få honom i säng tidigare än vad vi har lycktas under sommaren. Hmmm, det känns som ett heltidsjobb. Ytterligare ett mål ska vara att om vi är hela familjen så ska vi alla tycka att det är roligt. Det är många gånger förbjudet att uttrycka sin rastlöshet som förälder när ens barn leker hemma eller i lekparken. Men jag tycker att det är ganska tråkigt.


Däremot kan jag finna det mycket intressant & givande att iaktta Samuel i sin lek själv eller tillsammans med andra barn. Jag tycker också det är roligt att vara aktiv på något sätt tillsammans med honom. Så igår var det full sysselsättning från kl 13 när jag hämtade honom från dagis till kl. 20 då vi försökte få honom att somna. Jag var fullpackad på cykeln; ryggsäck full med låneböcker, cykelkorgen med ett paket som skulle skickas, Samuel på pakethållaren i cykelstolen & hans dagisryggsäck på styret. Men det gick. Jag var så glad att vi slapp ta bilen. Jag fick min ärrenden utförda på stan; banken, fika & biblioteket. Men själv var jag helt slut när jag kom hem. Hur gör man?? Hur orkar man? Både jobba & vara en aktiv förälder? Är det någon som har bra tips på After Dagis?
(Bilden är när Samuel är lite mer än 1 år & han har upptäckt att det var så härligt roligt att hälla floursocker ...ja, överallt i vårt kök - Aktiva barn behöver få upptäcka!)

Inga kommentarer: