tisdag 16 september 2008

Vad bör vi egentligen äta?


Greenpeace´s senaste kampanj är "Sea the Future"- mycket klurigt formulerat. Såklart önskar Greenpeace att skapa opinion om fiske & marint liv. Något jag också gärna vill....
Vi vet alla att speciellt Östersjön är ett unikt men sjukt hav med stor bottendöd. Östersjöns främsta problem är att det är ett stilla brackvattens hav. Den låga salthalten i Östersjön gör att dess ekosystem blir sårbart. Vi vet också att fiskenäringen fortsätter att fiska Östersjön & andra hav på fisk trots hotet om utrotning och överfiskning av olika fiskarter.
Men någonstans i miljödebatten ställer jag mig frågande till alla moraliska dilemman - vad får man egentligen äta för att leva hållbart? Det är så förvirrande att ställa miljöeffekter av långaväga transport mot närodlat men inte ekologiskt? Vad är mest EKOvänligt? Om jag vill leva hållbart men inte vill vara vegetarian så är det svårt, då kött inte är bra och inte heller fisk.
Det jag funderar mycket på är att vi som konsumenter har stor makt, utan att vi kanske tänker på det. Det finns några exempel där faktiskt marknaden har anpassat sig otroligt snabbt efter påtryckningar av konsumenter. Dels övergången från klorblekt papper till miljövänligt. Sedan har vi tandkrämsaskarna. Helt plötsligt var de bara borta. Konsumenter höjde rösten - marknaden anpassade sig! Likväl tror jag kan /håller på att ske med EKO.logiskt och rättvisemärkt livsmedel. Det har redan skett inom ICA. Deras "I love ECO" lanserades väldigt snabbt då mediadebatten om att leva klimatsmart var intensiv. Jag har faktiskt sett att det börjar komma rättvisemärkt fisk i frysdiskarna, men det är små förpackningar & dyrt. Dock brukar jag tänka att jag lever i "den första världen" och om någon har råd (globalt sett) att handla "dyrt" borde jag vara en.
Vi på nyfikenliten.se stödjer Greenpeace arbete och aktioner gällande olika miljöfrågor. Läs mer på www.greenpeace.org/sweden om deras kampanjer, aktioner & miljöarbete.

Inga kommentarer: